„Czytanie najlepszą nauką” |
„Czytanie najlepszą nauką”(A. Puszkin)
Czytanie jest jedną z najważniejszych umiejętności człowieka. Każdy z nas nabywa ją w trakcie edukacji. Szwedzka Akademia Literatury Dziecięcej opracowała 17 zalet czytania książek dla dzieci. Aby młody człowiek mógł korzystać z książki w sposób twórczy, trzeba pomóc mu w dochodzeniu do samodzielnego wyboru tekstu. Początkowo źródłem przeżyć emocjonalnych dla ucznia jest sytuacja czytania, a dopiero w dalszej kolejności treść czytanej książki.
Czytanie jest procesem neuronalnym, polegającym na rozwiązywaniu problemów w umyśle czytelnika. A czym jest czytanie w SP 6 w Mińsku Mazowieckim? Jednym z priorytetów realizowanych w Szkole Podstawowej nr 6 im. H. Sienkiewicza jest troska o poziom czytelnictwa. Rola książki w życiu młodego czytelnika jest niekwestionowana. Dzięki niej uczeń ma możność poznawania otaczającej rzeczywistości, poszerzenia wiedzy o świecie, poznania mechanizmów, które nim rządzą. Dziecko uczy się odróżniać dobro od zła, książka rozwija uczucia i zdolność do empatii. Czytanie to podstawowa umiejętność ucznia, potrzebna dziecku do poznawania siebie i drugiego człowieka. Czytając, dziecko może ocenić sytuację i ustosunkować się do niej. Wychowawcy oddziałów przedszkolnych (p. Jolanta Czyżkowska, p. Aneta Syryjczyk) funkcjonujących w naszej szkole dbają o to, by rozbudzić w dziecku zainteresowania książką, by czytanie stawało się dla niego przyjemnością. Realizując to zadanie, uczęszczają z podopiecznymi na zajęcia biblioteczne, a także wykorzystując każdą wolną chwilę, starają się głośno czytać swoim wychowankom. W tym celu starannie dobierają literaturę, która zaspakaja potrzeby odbiorców i daje im poczucie zadowolenia. Czytanie to proces twórczy, kreuje wyobraźnię i fantazję. Bohaterowie literaccy budują w dzieciach odwagę do wyrażania uczuć. Czas spędzony z książką powinien być przyjemnością. Zgodnie z teorią uczenia się poprzez doświadczenie odbiorca dąży do powtarzania kontaktów lekturowych. Właściwie dobrana książka kształtuje nawyki czytelnicze. Realizację tego zadania pogłębia biblioteka szkolna, która wspiera i ułatwia proces nauki czytania. Uczeń w naszej szkole otoczony jest odpowiednimi książkami, ma je zawsze pod ręką. Codzienne głośne czytanie utworów literackich przez nauczycieli rozbudza w dzieciach zainteresowanie książką, uczy myślenia, wzbogaca słownictwo. Gotowość do czytania nie pojawia się nagle, lecz kształtuje powoli, praktycznie od początku życia. Dziecko, przekraczając progi szkoły, pojawia się w nieznanej mu dotąd sytuacji. Każde doświadczenie jest dla sześciolatka bardzo ważne. Klasy „0” mają za zadanie wyrównywanie szans edukacyjnych i przygotowanie ucznia do dalszego kształcenia. Nie jest jednak regułą, że przyszły pierwszoklasista nie potrafi czytać i pisać. W SP 6 znaczna grupa słuchaczy oddziałów „0” nieźle radzi sobie z umiejętnością czytania. Sprawia to ogromną radość nie tylko rodzicom, ale również Dyrekcji Szkoły i uczącym ich nauczycielom. Rozważna postawa kochających opiekunów na pewno pomoże tym uczniom, którzy jeszcze umiejętności czytania nie posiedli, w szybszym przyswojeniu tej sztuki. Czym jest dla dziecka „pierwsza samodzielnie wypożyczona książka” w szkolnej bibliotece? Jak mówią Agnieszka Carrasco-Żylicz i Paulina Wilk: Czymś naturalnym, tak samo jak zabawa czy bieganie. Dzięki efektywnej pracy nauczycieli i rodziców wielu uczniów oddziałów „0” naszej szkoły już nie musi mówić: „Poczytaj mi, mamo!”. 18 lutego 2015 r. miała miejsce w naszej szkole lekcja biblioteczna połączona z aktem ślubowania czytelnika. Uroczystość tę z pewnością zapamiętają na zawsze jej uczestnicy. „Zerówkowicze” mogli nie tylko zwiedzić szkolną bibliotekę, ale również zapoznać się z zasadami jej funkcjonowania, ze sposobem ustawienia księgozbioru, poznać regulaminy obowiązujące w czytelni i w wypożyczalni i oczywiście wypożyczyć pierwszy w życiu wolumen. Na pamiątkę tego wydarzenia uczniowie otrzymali kolorowe zakładki do książek, wykonane przez starszych czytelników. Nie mogło zabraknąć również pamiątkowego zdjęcia. Nauczyciele SP 6 są przekonani, że jedną z najważniejszych rzeczy, których powinna uczyć szkoła, jest uświadomienie uczniom, czym jest nauka. Szkoła to wielka przygoda, w którą wyruszamy razem – uczniowie, nauczyciele i rodzice. Dobry start edukacyjny ma ogromny wpływ na funkcjonowanie ucznia w szkole. Sukces odniesiony w początkowym okresie nauki często decyduje o całym procesie kształcenia. Wszyscy pragniemy, aby nasi wychowankowie byli kreatywni. Każdy uczeń traktowany jest w naszej szkole poważnie, gdyż jego potencjał jest ogromny, a nasza rola to pobudzanie i wspieranie uczniów.
Opracowała: Bożena Swatko