Koleje Mazowieckie szkolą przyszłych maszynistów i kierowników pociągów |
Kursy dla osób chcących podjąć pracę w zawodzie konduktora bądź maszynisty prowadzone są przez spółkę w ramach działającego w niej ośródka szkoleniowego. Wdrożenie działań szkoleniowych to kolejny krok spółki zmierzający do sukcesywnej likwidacji luki pokoleniowej wśród osób zatrudnionych na stanowiskach związanych z bezpieczeństwem i prowadzeniem ruchu kolejowego. Urząd Transportu Kolejowego umieścił Koleje Mazowieckie na liście podmiotów uprawnionych do szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencję maszynisty i świadectwa maszynisty.
Ze względu na konieczność bieżącego uzupełniania zatrudnienia w grupie osób związanych z bezpieczeństwem i prowadzeniem ruchu pociągów za priorytetowe działania w ramach polityki kadrowej w spółce Koleje Mazowieckie zostały uznane szkolenia na stanowisko maszynisty i konduktora/kierownika pociągu. Uruchomione zostały one w porozumieniu z mazowieckimi urzędami pracy, uczestniczącymi w procesie rekrutacji kandydatów do tych kursów. Do udziału w nich można było zgłaszać się także indywidualnie,
bez pośrednictwa urzędu pracy.
W sumie w 2014 roku w szkoleniach na licencję maszynisty i konduktora wzięło udział blisko 80 osób. Wśród nich znajdowały się 44 osoby wytypowane we współpracy z urzędami pracy – w tym przypadku koszty szkolenia pokryły te urzędy – a także 19 osób prywatnych pokrywających koszt udziału w zajęciach we własnym zakresie. Spośród 44 osób, które w 2014 r. uczestniczyły w szkoleniu na licencję maszynisty, pozytywny wynik na egzaminie uzyskało 38 kursantów. Po ukończeniu szkolenia na licencję maszynisty
w 2014 r. szkolenie na świadectwo maszynisty rozpoczęło 28 pracowników spółki. Natomiast
w przeprowadzonym w pierwszym kwartale 2014 r. szkoleniu na referenta handlowo-pasażerskiego, konduktora wzięło udział 33 kursantów – wszyscy przeszli pomyślnie egzamin. Zarówno osoby kierowane na szkolenia przez urzędy pracy, jak i te, które wzięły w nich udział indywidualnie, otrzymują propozycję pracy w Kolejach Mazowieckich.
W celu usprawnienia procesu szkolenia przyszłych maszynistów w 2014 roku spółka zakupiła symulator jazdy pociągu. To nowoczesne urządzenie wykorzystywane jest także jako narzędzie służące doskonaleniu pracydla już pracujących w spółce maszynistów. Dotychczas tego typu szkolenia można było odbyć jedynie w ośrodku posiadającym symulator lokomotywy EP-09.
Planując działania związane z polityką kadrową, staramy się uwzględniać nie tylko bieżące potrzeby spółki, ale również jej przyszłe losy, a także przyszłość branży kolejowej w ogóle. Zdajemy sobie sprawę z tego, że im wcześniej podejmowane będą przedsięwzięcia mające na celu uzupełnienie powiększającej się luki pokoleniowej głównie wśród maszynistów, tym skuteczniej uda się zniwelować negatywne skutki tego zjawiska. Nam udaje się to w dużym stopniu, co naturalnie nie oznacza, że spoczniemy na laurach – powiedział Marcin Karlikowski, dyrektor Biura Spraw Pracowniczych Kolei Mazowieckich.
Funkcjonowanie ośrodka szkoleń zawodowych posiadającego nowoczesny symulator jazdy pociągu, wyposażony w sale szkoleniowe z nowoczesnym sprzętem multimedialnym oraz szerokim dostępem do specjalistycznej literatury, umożliwiającej przyswajanie wiedzy przez uczestników kursów i wysokiej zdawalności, zostało dostrzeżone przez innych uczestników rynku szkoleń. Fakt ten potwierdzają propozycje objęcia szkoleniem osób z innych spółek realizujących zadania na rzecz kolei lub z urzędów pracy spoza województwa mazowieckiego.
Dodatkowych informacji udziela:
Donata Nowakowska – rzecznik prasowy „Kolei Mazowieckich – KM” sp. z o.o.
e-mail: d.nowakowska@mazowieckie.com.pl
tel. 22 473 75 51; 0 661 929 207
Koleje Mazowieckie – informacje o spółce
„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. została powołana 29.07.2004 r. przez Samorząd Województwa Mazowieckiego
(51 proc. udziałów) i „PKP Przewozy Regionalne” sp. z o.o. (49 proc. udziałów). Od 2008 r., po odkupieniu udziałów
od „PKP Przewozy Regionalne”, jedynym właścicielem spółki jest Samorząd Województwa. Obecnie Koleje Mazowieckie
to najnowocześniejszy regionalny przewoźnik kolejowy w kraju i spółka z ponad 23 proc. udziałem w rynku przewozów pasażerskich. W 2013 roku z usług Kolei Mazowieckich skorzystało ponad 62 mln osób. W ciągu doby spółka uruchamia około 800 pociągów.
Prezesem Zarządu KM jest Artur Radwan.
Przewodniczącym Rady Nadzorczej KM jest Waldemar Kuliński.