Miasto Mińsk Mazowiecki

Zdjęcia w topie

Zmiana wizualizacji

Data

Dzisiaj jest 4 marca 2021

Imieniny:

Kazimierza, Eugeniusza, Lucji

Menu główne

Plan zagospodarowania przestrzennego

Ewidencja zabytków

Księga gości

Wpisz się do księgi gości. Zostaw po sobie ślad.

Newsletter

Newsletter
Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco z wydarzeniami

Podaj poniżej adres e-mail

Reklama

  • Europa dla Obywateli
  • MSA wyposażenie

Nawigacja:

Treść strony

Listy otwarty do posłów ziemi mińskiej

LIST OTWARTY

                                                                                 Mińsk Maz., dn. 15.11.2015r.

Gimnazjum Miejskie nr 2 im. Jana Pawła II                                                                       
w Mińsku Mazowieckim

                                                                      

                                                                       POSŁOWIE ZIEMI MIŃSKIEJ
                                                                       Sz. P. Krystyna Pawłowicz
                                                                       Sz. P. Teresa Wargocka
                                                                       Sz. P. Daniel Milewski
                                                                       Sz. P. Czesław Mroczek

 

Szanowne Panie Posłanki,
Szanowni Panowie Posłowie,


jako grupa mieszkańców obwodu wyborczego, którego są Państwo reprezentantami w Sejmie, zwracamy się z prośbą o interwencję w istotnej dla nas kwestii.


Jesteśmy przeciwnikami pomysłu dotyczącego reorganizacji systemu oświaty. Jako osoby w praktyce i na co dzień związane z gimnazjum nie widzimy sensu i powodu likwidacji gimnazjów w Polsce.

Oto nasze argumenty:

  • Obecny system organizacji oświaty w naszym kraju obowiązuje od 1999 roku i przez 16 lat od czasu reformy przyniósł wiele zasadniczych korzyści. Dzięki niemu uczniowie młodsi uczą się przez sześć lat w szkołach podstawowych, a nastolatki kończą obowiązkowe, powszechne gimnazja. Połączenie tych dwóch etapów edukacyjnych w jeden w postaci ośmioletniej szkoły podstawowej spowoduje, że w jednym budynku uczyć się będą wspólnie dzieci 7- i 15-lenie. Z pewnością będzie to powodowało wiele problemów wychowawczych. Kłopoty związane z wiekiem dojrzewania nie znikną tylko dlatego, że znikną gimnazja.

 

  • Badania międzynarodowe (PISA) i polskie (IBE) wskazują, że umiejętności i wiedza polskich gimnazjalistów istotnie zwiększyły się, odkąd w polskim systemie edukacyjnym pojawiły się gimnazja. Wyniki badań pokazują również, że problem agresji i przemocy w szkole jest nasilony w kl. IV-VI szkół podstawowych, a nie w gimnazjach. Skoro eksperci wskazują zalety systemu, a specjaliści od oświaty z innych europejskich krajów przyjeżdżają do Polski, by go poznawać, to dlaczego niszczyć osiągnięcia polskiej oświaty.

 

  • Gimnazja dały możliwość wyrównywania szans edukacyjnych. Stworzono warunki do rozwoju dostosowanego do możliwości psychofizycznych dzieci w tzw. „trudnym wieku”. Kadra pedagogiczna zdobyła doświadczenie i umiejętność organizowania procesu edukacyjnego nastolatkom. Nauczono się także radzić sobie z problemami wychowawczymi. Pomysł rewolucji zniweczy tę wartość dodaną, na którą trzeba było solidnie pracować przez kilkanaście lat.

 

  • Zmiana systemu to nie tylko zmiana organizacyjna. Za nią muszą iść zmiany merytoryczne, co wiąże się z ogromną pracą twórców nowej podstawy programowej, autorów podręczników, ekspertów, recenzentów, wydawców, specjalistów od ewaluacji itd. Trudno pominąć fakt kosztów finansowych tej operacji. Warto pamiętać o ogromnych pieniądzach wydanych już z budżetu państwa na bezpłatne podręczniki. Likwidacja gimnazjów spowoduje, że pieniądze te zostaną zmarnotrawione, na co nam jako podatnikom trudno się zgodzić.

 

  • Wygaszanie, czyli likwidacja gimnazjów to także konieczność dostosowania budynków do nowej rzeczywistości edukacyjnej. W miejscach, gdzie dotąd uczyli się uczniowie w wieku 13-16 lat, trzeba będzie zakupić meble dla uczniów 7-letnich, dostosować łazienki, zakupić pomoce naukowe, dokonać niezbędnych remontów. To kolejne koszty, o których w ogóle się nie mówi.

 

  • Przez 16 lat w polskiej oświacie powstało wiele gimnazjów, które realizują przemyślaną i przynoszącą efekty koncepcję. Szkoły te osiągają wysokie wyniki edukacyjne, często edukacyjna wartość dodana wskazuje, że są szkołami sukcesu lub szkołami wspierającymi. Realizują wiele ciekawych projektów na rzecz społeczności lokalnych (przykładem niech będzie Powiatowy Dzień Papieski realizowany w powiecie mińskim właśnie przez trzy gimnazja). Zamiast wylewać dziecko z kąpielą, warto wspierać i promować dobre praktyki.

Zwracamy się z prośbą o przemyślenie naszych argumentów i przedstawienie ich w kręgach mających wpływ na ostateczne decyzje w dziedzinie edukacji.

Oczywiście dostrzegamy potrzebę reform w polskiej oświacie. Należałby zreformować system egzaminów zewnętrznych (zwłaszcza matur), może także nieco zmienić podstawę programową, zmniejszać liczbę uczniów w klasach, by mówić o prawdziwej indywidualizacji pracy, zatrudniać kadrę psychologiczno-pedagogiczną – te pomysły warto przedyskutować i na ich realizację wyasygnować fundusze.

Likwidacja gimnazjów nie rozwiąże w żaden sposób problemów polskiej edukacji, wprowadzi jedynie chaos, co wpłynie na obniżenie wyników edukacyjnych na co najmniej kilka lat. Jako środowisko oświatowe jesteśmy przyzwyczajeni do zmian - każda kolejna ekipa rządząca chętnie eksperymentuje na delikatnym organizmie polskiej oświaty, ale w obecnej propozycji nie widzimy dobrej zmiany.

Liczymy na to, że zechcą Państwo rozważyć nasz punkt widzenia. Chcielibyśmy, żeby obecna ekipa rządząca, podejmując decyzje, brała pod uwagę także głos osób, które reprezentują. Nie wyobrażamy sobie, że o likwidacji gimnazjów mogą zdecydować opinie osób, które w gimnazjum nigdy nie były.

Serdecznie zapraszamy do naszego gimnazjum, chętnie pokażemy w praktyce skuteczność obecnego systemu oświaty. Prosimy też o informację zwrotną na temat Państwa stanowiska i działań podjętych w opisanej powyżej kwestii.

 

Z wyrazami szacunku

Pracownicy Gimnazjum Miejskiego nr 2 im. Jana Pawła II w Mińsku Mazowieckim
Sygnatariusze listu otwartego – nazwiska w załączonych listach

 

Do wiadomości:
- posłów ziemi mińskiej (Krystyny Pawłowicz, Teresy Wargockiej, Daniela Milewskiego, Czesława Mroczka)
- gimnazjów z terenu miasta Mińsk Mazowiecki
- prasy lokalnej

 

 

Wstecz

Kalendarium

«marzec 2021»
PnWtŚrCzwPtSobNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Najbliższe wydarzenia:

Brak wydarzeń w wybranym okresie

Reklama

  • Dyżury aptek
  • Wirtualny spacer
  • INWESTYCJE
  • baner reklamowy
  • MIM
  • FUNDUSZE ZEWNĘTRZNE
  • MIASTA PARTNERSKIE
  • OFERTY PRACY
  • GALERIA
  • CERTYFIKATY
  • ANKIETY
  • PLAN MIASTA
  • Punkty teleadresowe
  • E_PUŁAP
  • Karta Dużej Rodziny
  • Rodzinny Mińsk
  • Żołnierze Wyklęci

Rotator zdjęć

  • MKS MAZOVIA
    MKS MAZOVIA
  • Gmina Mińsk Mazowiecki

Dane teleadresowe

Urząd Miasta Mińsk Mazowiecki
ul. Konstytucji 3 Maja 1
05-300 Mińsk Mazowiecki
tel. +48 25 759 53 00, 759 53 11
fax +48 25 758 40 25
e-mail: boi@umminskmaz.pl

Licznik

Licznik odwiedzin 44111