Kantor wartościowej wymiany |
W dniu 16 listopada 2018 r. nauczyciele sztuki, Ivana i Ladislav Steiningerovie uroczyście otworzyli wystawę prac uczniów Miejskiej Szkoły Artystycznej miasta Krnov w Czechach. Szkoła prezentowała bogactwo dorobku trwającego dwa lata projektu dydaktyczno-artystycznego, którego tematem były pieniądze.
Miasto Krnov i Mińsk Mazowiecki są miastami partnerskimi. Tak szczęśliwie się składa, że mamy w naszym mieście podobną szkołę artystyczną, różnica jest tylko taka, że to co w Mińsku Mazowieckim jest eksperymentem szkolnictwa o wyjątkowym charakterze w skali kraju w Czechach jest codziennością. Tam, szkoły artystyczne działają niezmiennie od kilkudziesięciu lat i są powszechną formą edukacji dzieci i młodzieży. Szkoła w Krnov kształci ponad pół tysiąca uczniów, a nie jest to jedyna szkoła artystyczna w mieście. Nic więc dziwnego, że Czesi posiadający takie edukacyjne zaplecze oraz wieloletnią, niezmienną niczym angielski trawnik, tradycję kształcenia, stanowią światową czołówkę.
To podobieństwo naszych szkół owocuje. Od roku 2003 jesteśmy w ciągłym kontakcie i wymianie. Koncerty, wystawy, plenery, sympozja, wspólne projekty, przyjaźnie… lista jest długa. I tym razem nie obyło się bez polskiego akcentu. Do projektu, którego motto brzmiało „Pieniądze albo życie” dorzuciliśmy swoje trzy grosze. W jednej z sześciu sal Miejskiego Muzeum miasta Krnov można oglądać również prace uczniów z Mińska Mazowieckiego. Do projektu dołączyła też pracownia działań twórczych „Do góry nogami”, prowadzona przez panią Ewę Zychowicz, wychowankę mińskiego Liceum Plastycznego. Wespół zespół stworzyliśmy najcenniejszą kolekcję sztuki jakiej dotąd jeszcze w krnovskim muzeum nie było. Mnóstwo banknotów, monet współczesnych i numizmatycznych, weksle, przekazy, skarbonki i morały. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać jak ważnym tematem jest edukacja finansowa we współczesnym, konsumpcyjnym społeczeństwie, które wszystko, w tym sztukę, próbuje zmerkantylizować. Często zapominamy, że oprócz ceny dobrze jest znać jeszcze wartość.