O autyźmie z uczniami i nauczycielami |
„Jak dziecko z autyzmem postrzega świat?” to temat zajęć, które od kilku lat są organizowane dla uczniów wszystkich klas pierwszych w Gimnazjum Miejskim nr 2 im. Jana Pawła II w Mińsku Mazowieckim.
9 października 2014 roku gimnazjalni nauczyciele wspomagający wprowadzili uczniów pierwszej klasy integracyjnej w zagadnienia dotyczące autyzmu. W tym roku w tej niezwykłej lekcji uczestniczyli również zaproszeni goście - nauczyciele i specjaliści uczący w mińskich klasach integracyjnych i placówkach specjalnych.
Pierwszą część spotkania poprowadziła pani Marzena Grzyb, która wyjaśniła wszystkim, czym jest autyzm, jakie są jego przyczyny i symptomy oraz w sposób przystępny obaliła mity dotyczące tej choroby.
Druga część zajęć miała charakter warsztatowy. Nauczycielki wspomagające – panie: Iwona Reszelska–Maćkowiak, Aneta Korkosz, Marzena Borucka, Dagmara Kacprzyk i Ewa Kądziela sprawiły, że wszyscy uczestnicy mieli możliwość doświadczyć na sobie tego, co widzi, słyszy i co czuje osoba dotknięta autyzmem. Dzięki przygotowanym zadaniom można było wyobrazić sobie, w jaki sposób funkcjonuje mózg osoby z autyzmem i jak to się przekłada na jej zachowanie i emocje w życiu codziennym.
Tego typu zajęcia są szczególnie wartościowe w społeczności, w której funkcjonują uczniowie z autyzmem. Doświadczenie i przeżycie tego, co jest codziennością autysty, pozwala uczniom lepiej zrozumieć zachowania i problemy kolegów i koleżanek dotkniętych tą chorobą.
Zorganizowane z Gimnazjum Miejskim nr 2 spotkanie nauczycieli zajmujących się szeroko pojętą integracją było zarówno okazją do ważnej dyskusji na temat funkcjonowania dziecka z autyzmem w szkole ogólnodostępnej, jak i zaproszeniem do wymiany doświadczeń w pracy w tym zakresie.
Tekst: Ewa Kądziela, zdjęcia gimnazjum