Informacja o konieczności szczególnej dbałości o dane dotyczące tożsamości |
Przypominam, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa nikt nie może zatrzymywać cudzego dowodu osobistego, chyba że możliwość taka wynika z wyraźnego uregulowania zawartego w przepisach prawa. To oznacza, że przedsiębiorcy nie mają podstawy prawnej, aby żądać od klientów pozostawienia dowodu osobistego „pod zastaw”. Działanie takie nie znajduje umocowania w obowiązujących przepisach prawa; wiąże się natomiast z dużym niebezpieczeństwem wykorzystania danych zawartych w dowodzie osobistym (lub innym dokumencie tożsamości) klienta przez nieuczciwą osobę.
Magdalena Zagórska
Kierownik Wydziału Spraw Obywatelskich
Postępowanie w przypadku utraty dowodu osobistego
Utrata dowodu osobistego powinna zostać niezwłocznie zgłoszona w dowolnym organie gminy, a w przypadku utraty dowodu osobistego poza granicami kraju, w urzędzie konsularnym. Dokument taki zostanie natychmiast unieważniony w systemie informatycznym. Daje to gwarancję bezpieczeństwa posiadaczowi dokumentu, że nie zostanie obciążony negatywnymi skutkami w przypadku nielegalnego posłużenia się dokumentem przez nieuczciwego znalazcę.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa osoby, która utraciła dowód osobisty, fakt ten należy zgłosić do dowolnego banku. Zostanie to odnotowane w systemie informatycznym, do którego dostęp mają wszystkie banki. Dzięki temu nie będzie możliwe zaciągnięcie zobowiązania przez przestępcę, który chciałby wykorzystać dane osobowe poszkodowanej osoby.
Magdalena Zagórska
Kierownik Wydziału Spraw Obywatelskich